Bästa smakkombon

Efter en fullspäckad dag med jobb följt av möte och aktiviteter för barnen finns inte så mkt tid och utrymme över till annat innan det är dags för kvällsprossedurerna med läggning och sagoläsning.

Bland det värsta jag vet är att stressäta.
Jag vill äta länge, mkt och gott utan en massa tjat, tillsägelser och nedräkningen av tuggor under tiden som oftast en middag (som sånna här dagar) med en trött 2 och 4åring består av.

Därför håller jag ut min hunger och tar min middag efter det att barnen somnat.
Då kan jag i lugn och ro (dessutom) krypa ner i soffan framför något bra på tvn och avnjuta det jag gillar bäst i matväg sena kvällar som dessa.

Vilket oftast blir en mischmasch av bärröra med det bästa nybakta mackorna till, med det bästa påläggen on top.
Jag har nu två favoriter som jag gärna äter mkt och ofta av.

1) klassikern perfekt kokt ägg med kaviar.

2) Thaini med ost och skivad tomat på toppen.

Alltså dessa två pålägg är sådana sjukt bra smakkombos.

Har du inte testat?
Gör’t!

IMG_4481.JPG

IMG_4477.JPG

IMG_4479.JPG

Om att trivas

Många går daglig dags omkring med en känsla av tristess, ångest och olycka. Olycka som att inte trivas.

För mig är en god hälsa så mkt mer än bara bra mat och varierande motion.

Därför tänkte jag att vi kör en serie om annat här i livet som faktiskt också har en stor del till en lyckad hälsosam livsstil.

Jag undrar hur många som ex vantrivs på sitt arbete?

Att vantrivas skapar allt annat än en skön positiv känsla i kroppen, iaf hos mig.

Jag kan se många som tuggar i samma spår dag ut och dag in, år ut och år in. Inte för att det är kul, utvecklande och givande. Utan Mer för att det är en trygghet. Pengarna trillar i vanlig ordning in på kontot och månadslönen är lika välkommen varje månad. Det är nog tankegången hos många som stannar i något som egentligen inte känns helt rätt i magen.

Men är det värt att stanna i något om man ändå inte känner glädje och trivsel till det man ska göra dagarna i ända?
Många stannar och verkar välja tryggheten före glädjen och det syns dessvärre också. Tydligt.

Å Syns det utåt sett, känns det också garanterat inåt sett. För henne eller honom.

Ibland behöver man kliva utanför sin comfortzone, våga ta steget mot något nytt. Något som kan vara en nystart till en mer positiv, välmående och glad känsla inombords.
Till en bättre hälsa.

Se till att DU trivs med det du gör!

Jag älskar mitt arbete. Att det dessutom bjuder på en hel del variation gör ju inte saken sämre.
Som ikväll var jag och finslipade en elitsatsande friidrottare med både behandling och tester. Skoj!

Jag och min bästa vapendragare åker land och rike runt om så behövs.

IMG_4473.JPG

IMG_4476.JPG

IMG_4475.JPG

Give and take

Det är oftast då man visar sin uppskattning till andra som den uppskattningen kommer tillbaka till en.
Som idag.

En av mina finaste PT-kunder räckte idag över en liten julklapp i förskott. Inte vilken julklapp som helst utan en med både tanke och hjärta bakom.

Cancer har fått en stor uppmärksamhet med både galor och egen tryckta armband med texten ”fuck cancer”. Helt rätt och viktigt tycker jag.

Men idag, genom min för tidiga julklapp fick jag nys om att även ett annat stort problemområde som jag och kunden pratat väldigt mkt om under våran tid tillsammans har ett antal designade välgörenhetsarmband.
Väldigt fina dessutom. Och ett sånt fick jag.
Så nu bär jag det som stöd för div ätstörningar.
Också väldigt viktigt, och ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Tack bästa bästa du för det fina armbandet.

IMG_4460.JPG

IMG_4461.JPG

IMG_4462.JPG

IMG_4463.JPG
Give and take.

Skaffa dig plus-energi!

När solen tittar fram gäller det att passa på. Så idag blev gympasset utbytt till en skön frisk rask promenad bland solstrålarna.

Känns både i kropp och knopp att man går back på ljuset och därmed D-vitamin.
Vet inte hur det är med er, men den där höst depressionen man pratar om är mig lite hack i häl känner jag.

Känner du dig också lite låg och energilös just nu?

Låt oss göra något åt det.

Samla på dig plus-energi från alla håll och kanter genom att;

•Umgås med glada positiva människor.
•Fyll lungorna med frisk, ny och syrerik luft.
•Riv av ett intensivt och pulshöjande träningspass som överöser dig med goda endorfiner.
•Ta en paus på spikmattan för att dra ner på stressen och boosta kroppen på sköna oxitycinhormoner. Känn lugnet.
•Gör saker du må bra av.
• Ät färgglatt och energirikt.
•Le
•Fånga dagens ljusglimtar och sätt på dig något färgglatt. Typ ett par nyinköpta vinterfodrade gummistövlar från tre thorn ;)

IMG_4448.JPG

IMG_4445.JPG

IMG_4450.JPG
Kämpa i mörkret, det kommer ljusare tider!

Datorsnacks

Blev en kort jobbdag på gymmet idag men arbetet fortsatte hemma vid datorn.
Tiden går så fruktansvärt fort när man väl påbörjat skrivandet, och plötsligt slår klockan mellisdags.

Är inne i en riktig riskakeperiod så dagens mellanmål bjöd även på det.
2 riskakor med färskost, kalkon och ruccola. C-vitaminboosta gjorde jag med en kiwi.

Nu orkar jag ett tag till.

IMG_4420.JPG

IMG_4422.JPG

IMG_4421.JPG

Graviditet och träning

Många är väldigt rädda för att träna under sin graviditet då man är nojjig över att det ska påverka fostret negativt eller leda till missfall.
Oftast är tankegången där väldigt fel då det i själva verket inte är fostret i sig som skulle ta skada av din träning, utan du själv. Det är din kropp som blir skörare och mer i ”obalans” och inte lika snabb och allert på att möta upp vissa rörelser.
Men med sunt förnuft, bra teknik, koncentration och lyhördhet på vad kroppen signalerar så är det oftast ingen fara.

Är du van tränande kan du köra på som vanligt med undantag för viss försiktighet av hopp och rörelser långt ut i ytterlägen.

Är du inte van vid motion och har tänkt börja nu under graviditeten så vill jag ge dig en klapp på axeln. Du gör sig själv en riktig stor tjänst!
Börja såklart i ett lugnt tempo med ex promenader eller simning för att sen kanske lägga till styrkeövningar med egna kroppsvikten.

Att hålla en bra fysisk kondition/form under sin graviditet gynnar dig både under och efter graviditeten då man under tiden både blir tyngre, skaderisken ökar då du har ett gäng uppluckrande hormoner i omlopp och tröttheten är ett faktum.
Du får dessutom lättare att komma tillbaka till ursprungsformen efter förlossningen om du håller igång (i lagom mängd!).

Men som sagt, lyssna på kroppen!

Vanliga tecken på att man kanske pressar kroppen för hårt kan bla vara;

•yrsel
•huvudvärk
•sammandragningar
•illamående
•hjärtklappning
•att man får ont
•trötthet/orkeslöshet

I princip all träning är bra träning. Bortsett där slag, sparkar, risk för fall och hopp är inblandat.

Våga träna du med!

IMG_4443.JPG

IMG_4440.JPG

MM sports

För omväxlingsskull har jag denna gång skickat efter materiella ting och inte kosttillskott (bortsett från 2 burkar jordnötssmör) från MM sports.

Hem kom ett paket med handledsskydd för bla kettlebellträning, remmar från better Bodies för bättre grepp och styrka, samt ett par gymhandskar som sitter som en smäck.
Sköna och bra hjälpmedel för mer effektiv och tung styrketräning.

Två burkar gott proteinbombat jordnötssmör slank också med. Perfekt på mellismackan, gröten eller som topping på/i smoothien.

IMG_4428.JPG

IMG_4427.JPG

IMG_4429.JPG

IMG_4430.JPG

IMG_4431.JPG

IMG_4432.JPG
In och frossa på MM sports, fina erbjudanden som kommer lagom bra såhär i till julhandeln och inköp av julklappar!

V 20 och halvvägs

Alltså den här graviditet bara flyger fram. Plötsligt är man halvvägs och i V 20!
Vad hände!?

Visst har graviditeten gjort sig påmind men jag har inte riiiiiktigt samma tid att njuta och vara i nuet denna gång som tidigare gånger.
Nu är den bara där.
Magen.

Största skillnaden tredje gången är just magen.
V15 och smack kulan var där, och med råge och det är väl just det som är ”jobbigast”.
Orken tryter och klumpigheten i mitt mindre stillasittande liv där det oftast springs, plockas och leks med barn samt utförs träningspass och behandlingar på/med både grupper och individer gör den sig minst sagt påmind.
Men det flyter.

Då och då försöker jag bara sitta, känna och ta in, att det faktiskt händer.
Snart är det tre virvelvindar här hemma. Å lite mer jobb :)

Men jag är så tacksam för att ha två friska barn och ett tredje på väg.
En till liten tös <3

Frågar ni Moa så är namnet redan bestämt.

Nu fortsätter vi in i sista halvan, v20-förlossning.
Jiiiiha!

IMG_4416.JPG

IMG_4418.JPG

IMG_4419.JPG

Julpynt

Imorn är det första advent och vi pyntar och bakar för fullt här hemma.

Vi har gjort allt i från nejlikoapelsiner, tagit fram ljusstakar, adventssljusstakar, och bakat pepparkakspynt till granen.

IMG_4402.JPG

IMG_4401.JPG

IMG_4403.JPG

IMG_4404.JPG

IMG_4400.JPG

IMG_4399.JPG

Idag ska det kläs gran, bakas julgott och fixas med adventskalender med små julklappar på till barnen.

Härlig myssöndag med julmusik i bakgrunden.

Morgontennis och plugg

Äntligen en helg ledig från allt som har med jobb och kurser att göra.
Känns i både kropp och knopp att det varit mkt på sistone och att det tar mkt energi, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är sååå värt det då jag verkligen tror och brinner för det jag gör.

Är det inte kurser eller jobb på helgerna så är det barnaktiviteter. Så just nu lirar Moa tennis och jag passar på att plita ner sånt som snurrar i huvudet och att läsa lite inför mina kommande behandlingar som jag har nästa vecka.

IMG_4394.JPG

IMG_4397.JPG

IMG_4395.JPG
Veckan som passerat var jag helt fullbokad på provbehandlingar och jag blir helt lyrisk av resultaten jag faktiskt kan ge mina kunder idag.
Fantastiskt!
Jag känner att jag mer och mer börjar hitta ett arbetsmönster att jobba efter nu som ger mig trygghet men ffa goda effekter på div problem som kunden söker för.
Vare sig det är mentalt, fysiskt, näringsmässigt eller prestationsmässigt.

Snart är tennisen slut och jag och Moa håller vid tradition att ta en fika på cafet här intill.
Fint så.