Tips och Råd

Dränerad-återfukta!

15 mars, 2016

Jag har alltid sagt att jag aldrig ska jobba med ett datajobb. Inte bara för att jag tycker att det är generellt tråkigt uran också för att det suger musten ut mig.

Som nu. Här på fm har jag suttit vid skärmen i drygt 2 timmar jobbandes med en artikel till en nätbaserad tidning samt fakturerat som man ju måste göra som egen företagare. 2timmar senare och jag är heeeelt dränerad på energi och fukt.

Jag förstår att de flesta som dagligen jobbar på kontor och framför datorer blir trötta, får ont i huvud, rygg och nacke.

Därför, se till att ställa er upp då och då, sträck på dig, ta en nypa frisk luft, skaka loss kroppen OCH återfukta!

När jag sitter framför datorn ser jag till att alltid ha något som balanserar och stärker både kropp och immunförsvar från all elpåverkan. Gör det du med!

Gör en stor kanna med vatten, gärna med massor av pressad citron eller lime i. Toppa med frysta bär eller gurka. Vill du ha något att tugga på så är melon, gurka eller bärsmoothie toppen.

image

image

Woolen socks training

”Sliding socks” som gruppträningsklass!

14 mars, 2016

Japp, nu är det dags!

Nu gör ”Sliding socks” entré i träningsvärlden som gruppträningsklass.

Under 60min kommer ni få lära känna eran kropp på ett helt nytt sätt samt få bekanta er med muskler ni inte trodde att ni hade.

Klassen riktar sig till alla, oavsett ålder, erfarenhet, kunskap eller träningsvana. Svårighetsgraden varierar fån basic till avancerat.
Både balans, uthållighet, styrka, andning och rörlighet utmanas. Vi utgår alltid från axlar, bål och höft.
I denna träningsform gliiiider vi oss till en stark kropp med ett par yllesockor på!
Övningarna utförs allt i från sittandes, ståendes, liggandes, på alla fyra till upp och ner…

Nu finns 3 st gratis prova-på-klasser ute.

När?

söndag 20/3 kl 17-18

Tisdag 22/3 kl 20-21

Söndag 27/3 kl 17-18

Var?

Värmdö Friskvårdscenter

Fenix väg 18, Mölnviks centrum

Hur?

Träningsklädd. Yllesockor finns på plats att låna.

För att säkra din plats (begränsat antal) maila intresse eller frågor till funkaaktiv@gmail.com

Hoppas vi ses! :)

image

Pepptalk

Börja i liten skala.

13 mars, 2016

Börja i liten skala.

Alltid när det kommer till förändringar, vare sig det handlar om personliga utmaningar, om träning eller kost så släpper många allt de håller i och dyker handlöst huvudstupa rakt ut över kanten. Utan att ens veta vad som väntar efter avstampet. Man hoppas på det bästa.

En mjuk landning är dock att föredra så ta reda på vad du faktiskt vill, vad målet är och hur du ska ta dig dit utan att gå all in utan minsta eftertanke och ge upp efter 2 veckor.

När det kommer till ex kost och träning kan du med fördel tänka på:

• Vad behöver jag göra för att ta mig dit jag vill?

• Hur mkt tid behövs och hur mkt tid kan jag avvara?

• Hur skulle du kunna dela upp ditt mål för att få ut så mkt som möjligt av slutresultatet? Dvs att du ska gå hel ur din förändring eller målsättning och att det i slutändan ska vara hållbart.

• Ta reda på vad som kommer bli jobbigt i förväg och rusta dig för det med en backup plan.

•Lyssna på kropp och hjärta, den talar ofta om för dig om du är på rätt väg eller om du kanske behöver tänka om.

• Kämpa! Låt det ta tid och skynda långsamt.

Börja i liten skala och sluta i något stort, nytt och efterlängtat.

Gör vägen dit du ska så lätt som möjligt. Se möjligheterna och hitta ett flow. Realism och nyfikenhet är din bästa vän.

image

 

 

Woolen socks training

Sliding (Woolen) socks training

10 mars, 2016

Stabil core, diagonalt, lodrätt i rörelse. Det är en konst att träna medvetet, andas och känna in. Håll andas håll andas håll- spänn!

Att göra plankan med en fast punkt (en arm) i golvet och den andra ute på vift ställer höga krav på att inte tappa fokus.

 

  •   .

Gliiid, dra.